Terug naar lijst

Staples

Het succes van relighting

Een opslagruimte van 12.000 m² is niet niks, en aan de verlichting en verwarming van zo’n gebouw hangt een aanzienlijk prijskaartje vast. Voor een distributeur als Staples kan echter niet bespaard worden op oppervlakte. En dus ging men op zoek naar energiebesparende oplossingen. Daarvoor werd een beroep gedaan op het Limburgse Encon. ‘Enkele jaren geleden was de elektriciteitsfactuur een stabiele factor binnen het werkingsbudget van een bedrijf,’ zegt general manager Robin Bruninx van dit ingenieursbureau. ‘Daar is intussen verandering in gekomen: voornamelijk door speculatie omtrent olie is deze kostenpost erg volatiel geworden. Contracten die recent vernieuwd moeten worden, leiden soms zelfs tot een verdubbeling van de elektriciteitsfactuur.’

Dit gegeven - gecombineerd met het groeiende milieubewustzijn - dwingt heel wat bedrijven op zoek te gaan naar energiebewuste oplossingen. Bij Staples werd deze vraag nog eens aangewakkerd door de noodzaak om te vernieuwen binnen het bedrijf. ‘We hebben snel ingezien dat succes hebben als onderneming onlosmakelijk verbonden is met respect voor mens en maatschappij,’ zegt Steven de Geest, maintenance engineer en prevention analyser. ‘Daarom werd een specifiek programma uitgewerkt: Staples Soul. Daarmee streven we er ondermeer naar het voortouw te nemen op het vlak van milieubeleid. Dat uit zich in doorgedreven recyclage, ontwikkeling en verkoop van milieuvriendelijke producten, aandacht voor energie-efficiëntie en het gebruik van hernieuwbare energie. Onder het motto ‘less is more’ zorgt een lager vermogen binnen Staples vandaag alvast voor een betere lichtkwaliteit aan een lagere kostprijs en met minder CO2-uitstoot.’
 

Stap voor stap

WDP

De invoering van een systeem met bewegingsdetectie was dé oplossing voor dit probleem. De eerste en laatste vijf meter van elke gang worden steeds verlicht. Maar alle tussenliggende armaturen worden aangeschakeld zodra men de sensor passeert. Na verloop van tijd schakelt de verlichting zichzelf naar 3%. Volledig donker is het er dus nooit, omwille van veiligheidsredenen. Bovendien werden noodunits geïntegreerd in de verlichtingsystemen. Daarna werden ook de andere delen van het magazijn aangepakt. Hier werden ook automatische schakelaars geplaatst die bij voldoende natuurlijke lichtinval 50% van de verlichting uitschakelen. Ook de vernieuwing van de verlichting in de burelen wordt binnenkort geanalyseerd. Daarnaast heeft Encon eveneens adviezen gegeven voor de optimalisering van de persluchtinstallatie, en ook de verwarmingsinstallatie wordt binnenkort aangepakt. Nieuwe mogelijkheden op alle domeinen worden trouwens continu onderzocht.
 

Korte ROI

Het hele ‘relighting’-project heeft uiteindelijk geleid tot een besparing van 70% op de verlichtingsfactuur. De studie en uitvoering kostten 112.500 euro (exclusief btw). Daardoor kan Staples nu jaarlijks 48.500 euro besparen. Op minder dan tweeënhalf jaar is de volledige investering dus terugbetaald. Maar naast de aanzienlijke kostenreductie is ook het comfort op de werkvloer gestegen. En niet onbelangrijk: Staples werkt zo stap voor stap mee aan een groenere leefomgeving. Volgens Robin Bruninx van Encon liggen de mogelijkheden om te verbeteren en tegelijkertijd te besparen voor zowat elk bedrijf voor het rapen. ‘De ROI-termijn - die in de meeste gevallen sowieso beperkt - is, wordt zelfs nog verkort als je rekening houdt met de premies en subsidies voor rationeel energiegebruik.’
 

Nood aan een energieaudit?

Door ‘reglighting’ is de verlichtingsfactuur bij Staples met 70% geslonken. Een echte energieaudit - in de ruime zin van het woord - is hier echter niet uitgevoerd. ‘Zo’n intensieve doorlichting met bijhorende kost schrikt kmo’s vaak af,’ zegt Robin Bruninx van Encon, het ingenieursbureau dat de verlichting aanpakte. ‘Door een rondleiding en een gesprek met de mensen binnen het bedrijf komen mogelijke besparingen meestal al snel aan het licht. Op basis hiervan werken wij dan meteen een concreet voorstel tot kostenreductie uit. Kortom: beperkte maar gerichte informatie Bij een kmo krijg je nu eenmaal sneller een overzicht. Bij grote ondernemingen is dat anders: daar kan enkel een grondige audit alle mogelijkheden blootleggen.’ ‘Communicatie in sowieso erg belangrijk,’ zegt Steven de Geest van Staples. ‘Daarom hebben wij gekozen voor één partner die het volledige project kon realiseren. Van studie tot uitvoering. Encon wist welke resultaten er met welke toestellen konden bereikt worden. Hadden we voor de uitvoering een beroep gedaan op andere installateur, dan zouden we nooit een besparing van 70% gerealiseerd hebben. Het gebeurt immers maar al te vaak dat zo’n man beweert dat de toestellen van zijn leverancier dezelfde resultaten geven. In deze val mag je als ondernemer niet trappen.’



Qfor Kmo portefeuille