In de kijker

01 maart 2015

Silicon Valley. “Ik ben benieuwd”.

Silicon Valley. “Ik ben benieuwd”.

“Ik ben benieuwd”.
Met een aantal collega-ondernemers ben ik op reis naar Silicon Valley, om er ideeën op te doen voor ons bedrijf. "Ik ben benieuwd."

Ik vermoed zelfs dat ik de woorden luidop heb gemompeld toen we daarnet het vliegtuig richting San Fransico instapten. De ondertoon die u erbij moet denken is eerder afwachtend en ook wel kritisch.

Als iemand mij 5 jaar geleden zou gezegd hebben dat ik ooit nog op een vliegtuig richting Silicon Valley zou stappen om er ideeën op te doen voor mijn bedrijf, dan had ik wellicht alleen maar gelachen. Maar nu is het wel zo ver. Meer nog, alle ondernemers in onze groep hebben zich er toe verbonden om minstens 3 ideeën van ginder mee te nemen en in hun eigen bedrijf toe te passen. Ik dus ook.

Als ik de vele artikels en commentaren van anderen mag geloven zou het geen probleem mogen zijn om 3 bruikbare ideeën te vinden. Zelf ben ik daar nog niet zo van overtuigd. En ik ben, denk ik, niet de enige.

Dat is ook niet zo gek. Eerst en vooral zijn we Vlamingen. En Vlamingen zijn nuchter. Misschien zelfs de meest nuchtere van alle Europeanen. Wij nemen alles wat ‘great’, ‘fabulous’ of ‘magnificent’ is automatisch met een flinke korrel zout. Zeker wanneer het uit de States komt. We zijn bovendien ook ondernemers die geloven in de creatieve en economische kracht van onze eigen regio. We gaan er daarom niet zo maar van uit dat iemand het elders zoveel beter doet.

Maar het kan natuurlijk wel. En daarom gaan we kijken.

Ik ben benieuwd of je die bijzondere, creatieve en ondernemende sfeer waar ‘the Valley’ zo voor wordt geroemd, ook effectief voelt. Zit die drive vooral in de hoofden van de vele ondernemers die zich in The Valley hebben gevestigd, of snuif je hem ook op de straat? Voelen restaurants, krantenwinkels, snackbars en koffiehuizen anders aan dan die bij ons, anders zoals die in China anders aanvoelen?

De kans is uiteraard iets groter dat je ginder vroeg of laat in een café of eethuis naast een bekend of semi-bekend persoon belandt. Maar voel je ook echt dat je in het centrum van de elektronicawereld zit? En als je dat dan al zou voelen, wat voel je dan precies? Kan je dat gevoel dan ook exporteren naar ons regenachtige België? Ik hoop oprecht dat ik het over een paar dagen kan vertellen.

Ik weet niet of ik 3 ideeën zal vinden die we bij Encon kunnen gebruiken. Maar ik kijk zelf uit naar 3 mogelijke kanshebbers.

Ons bedrijf is gespecialiseerd in duurzame energieprojecten in industriële bedrijven. We zijn permanent op zoek naar hoog opgeleide specialisten. Ze zijn steeds moeilijker te vinden. Hopelijk kan Silicon Valley ons leren hoe zij omgaan met die steeds grimmiger wordende ‘war for talent’. Tegelijkertijd zitten Amerikanen anders in elkaar dan Belgen. Ze zijn bijvoorbeeld veel mobieler. De vraag is dus maar of de Amerikaanse oplossingen bij ons ook zullen werken.

Het beheersen en beheren van de creativiteit is een tweede kanshebber. De duurzame sector boomt op dit ogenblik. Ook op technologisch vlak. Elke dag wordt er wel iets nieuws aangekondigd. Nieuw is niet altijd beter, maar steeds vaker is het dat wel. Het is een hele taak om met zo’n snelle vernieuwing om te gaan. Werkmethodes en procedures zijn vaak al verouderd nog voor ze goed en wel zijn ingevoerd. Ook daar mag the Valley ons graag helpen.

Ik mag misschien met enige terughoudendheid kijken naar wat Silicon Valley ons kan bieden, maar van één ding ben ik wel overtuigd: op het vlak van ondernemersmentaliteit kan men ons ginder heel wat leren. Ik doel dan niet zo zeer op de ingesteldheid van de ondernemers, maar vooral op die van de hele maatschappij. Hoe je het ook draait of keert, bij ons is falen een schande. Ginder kijkt men daar op een andere manier naar: mislukken hoort, net zoals in de wetenschap en elke andere tak van onze samenleving, ook in het bedrijfsleven bij het zoekproces. Ondernemers hebben er ook een positief imago. Ze worden gezien als de motoren van de maatschappij. Waar ik zelf bijzonder naar uitkijk is ons bezoek aan Stanford University. De Amerikanen slagen er immers in om ondernemerschap als een vanzelfsprekend onderdeel mee op te nemen in hun curricula. Bij ons is zoiets bijna onbestaande.

Het zal een taak zijn van onze maatschappij om die ondernemersgeest aan te wakkeren en te voeden. Daarom is het ook zo sterk dat onze delegatie niet alleen bestaat uit ondernemers, maar dat bijvoorbeeld ook de Herman Reynders, de gouverneur van Limburg, deze ontdekkingstocht mee maakt.

Eén ding staat nu al vast. Creatief ondernemen is een taak van de ondernemers. En van de rest van de maatschappij.




Terug naar overzicht

Qfor Kmo portefeuille